mandag 27. juli 2015

Hvorfor negative bokomtaler er viktig

Før jeg begynner å skrive vil jeg bare si at dette er mine personlige meninger. Du trenger selvfølgelig ikke å dele mitt syn på dette. Det er, som alltid, bare fint at vi er forskjellige og gjør ting på ulike måter.

For en stund siden var det mye styr rundt en forfatter som hadde stalket en bokanmelder fra nettsiden Goodreads. Forfatteren, Kathleen Hale, skrev en artikkel om det hele og forklarte hvordan hun havnet i denne "uheldige" situasjonen. Jeg vil anbefale alle som ikke har lest artikkelen å lese raskt gjennom den. Personlig synes jeg den var godt skrevet og underholdende, selv om jeg hele tiden satt og ristet på hodet mens jeg tenkte "Du er helt gal.. Heldigvis innrømmer du det også".

Forfatteren forklarer at hun fikk en negativ omtale av boken sin og ble obsessed. Det virket ikke som om hverken forfatter eller bokomtaler oppførte seg fortreffelig (denne artikkelen forklarer bare den ene siden av pannekaken), men det hun innrømmer å ha gjort er blant annet å : stalke denne goodreads brukeren på sosiale medier, prøve å komme i kontakt med henne, bestille bakgrunnssjekk, ringe henne på jobben uten å fortelle henne hvem hun var og leie en bil å kjøre til huset hennes.

Da jeg leste dette kunne jeg nesten ikke tro at det var mulig. Forfattere skal jo ikke oppføre seg sånn? Og bare på grunn av en negativ omtale? Det som gjorde meg sint var likevel ikke artikkelen, men heller kommentarene under den. Ja, jeg vet det, man skal aldri lese kommentarer på saker på nett. Det er ikke lurt, men likevel.. Det var så utrolig mange som skrev kommentarer og synes det var helt greit det forfatteren hadde gjort. Noen omtrent lovpriset henne, mens andre synes dette burde bli mer normalisert for å stoppe "internett trollene". 

Dette innlegget er inspirert av kommentarfeltet under denne artikkelen, men selve tematikken er noe jeg har hatt lyst til å ta opp en stund.

Er man egentlig et troll fordi man skriver en negativ bokomtale? Burde man ikke få lov til å skrive hva man vil om en bok man enten har kjøpt eller fått?

I utgangspunktet elsker jeg å skrive om bøker jeg misliker. Jeg synes det er kjempegøy å plukke i stykker plottet, karakterene og egentlig alt sammen. Det betyr likevel ikke at jeg leser bøker for å prøve å finne feil med dem. Jeg vil tro at jeg er en ganske vanlig leser. Det meste av det jeg plukker opp er helt supert, veldig mye er meh og noen få er helt grusomme. Er det da forventet at man bare holder seg til å skrive om de bøkene som var helt supre? Kan man skrive litt om de som var meh også, eller er det også i faresonen? Jeg skjønner helt ærlig ikke denne logikken i det hele tatt.

Hvis man har lyst til å bare skrive om bøker man elsker eller liker godt synes jeg det er kjempebra. Da blir alle innleggene hyggelige og gir en god stemning, men det blir noe annet hvis man føler at man MÅ skrive positivt om alle bøker.

Jeg er glad i de positive omtalene, men synes personlig at de negative også har noe for seg. For meg er de først og fremst underholdende. Mange skriver utrolig morsomt. Mye morsommere enn jeg noensinne kunne håpe på å gjøre selv.

Til tross for dette er nesten det viktigste for meg at de negative omtalene føles så ærlige. Ja, det er grusomt å si det for selvfølgelig er en positiv omtale like ærlige. Det føles bare som om de mer kritiske og negative tar opp flere punkter og flere problemstillinger. Hvis jeg for eksempel hatet å lese bøker som hadde et bestemt element i seg, finner jeg oftest dette elementet i kritiske eller negative omtaler. Kort fortalt vil jeg fråtse i begge deler. Både positive og negative. Det er først etter å ha lest begge at jeg er sikker på om jeg vil lese en bok eller ikke.

Jeg føler ikke at jeg kan avslutte dette uten å si litt om hvordan jeg gjør det selv: Jeg liker å skrive om de grusomme bøkene. Det er derfor jeg har en egen kategori her inne som heter slakt. Der inne har jeg skrevet om hele tre bøker. Det er altså ikke ofte jeg slakter bøker, men når jeg gjør det prøver jeg alltid å være litt humoristisk å ha det litt gøy med det. Jeg tror også at mange liker å lese den typen omtale. Hvis du er ute etter å finne en ny bok å lese skjønner du jo fort at dette ikke er ment alvorlig, men hvis du har lest boken og hatet den kan du forhåpentligvis ha det litt gøy. Ingenting jeg gjør er så veldig nøye tenkt gjennom og det er i alle fall ikke ment å virke sårende på hverken forfatter eller de som liker bøkene.

Å tenke på at noen av forfatterne av bøker som jeg har slaktet skulle begynne å stalke meg og kjøre til huset mitt er kjempeskremmende, men ikke like skremmende som å vite at mange synes det hadde vært helt greit. Har vi rett og slett blitt litt for redde for disse internett trollene?
SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig