mandag 1. desember 2014

Omtale: Will write for shoes: How to write a chick lit novel av Cathy Yardley







Will Write for Shoes: How to Write a Chick Lit Novel

Chick lit er min store svakhet her i livet. Jeg elsker å lese det, men den siste måneden har jeg også oppdaget at jeg liker å skrive det. Hvis du går rundt og har lyst til å skrive en chick lit anbefaler jeg virkelig Will write for shoes. Dette er en morsom og enkel guide til hvordan man går fra en idè og til en ferdig bok. Cathy går gjennom alt fra historien til chick lit, til hvordan man kan lage gode og interessante karakterer, til hvordan man får et ferdig produkt. Jeg har lest veldig mye chick lit, så jeg trodde jeg hadde ganske god kontroll på sjangeren før jeg begynte å lese boken. Likevel ble jeg overrasket over hvor lite jeg egentlig visste.

Noe jeg virkelig likte ved denne boken er hvordan hun helt enkelt forklarte hvordan hun planlegger handlingen og karakterutviklingen. Hun viser hvordan man enkelt kan planlegge hele boken, slik at man ikke får seg noen store overraskelser underveis. Jeg likte også at dette er ment til å passe inn i en travel hverdag, siden hun har brukt systemet mens hun har jobbet fulltid og hadde et stramt tidsskjema.

Hun bruker flittig eksempler fra andre bøker, så du vil nok få mer ut av det hele hvis du har lest en del før. De siste kapitlene handler om publisering. Med mindre du har planlagt å publisere boken din i USA er nok ikke disse sidene så aktuelle for deg. Det var i alle fall ikke så veldig aktuelt for meg.

Alt i alt synes jeg boken var veldig interessant og absolutt noe du kan se på, om du vurderer å skrive din egen chick lit bok.
SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig