tirsdag 7. januar 2014

De beste fra 2013

I dag tenkte jeg å ha en liten minipresentasjon av de beste bøkene jeg leste i 2013. Når jeg sier "de beste bøkene" er det stor fare for at de bøkene jeg viser ikke er de beste rent teknisk, men det er de jeg koste meg mest med gjennom året.

Vår ære og vår makt av Nordahl Grieg:

 Jeg leste noen skuespill til et norsk litteraturfag som jeg tar i år, og dette var min favoritt. For det første var det lettlest, noe som alltid er kjekt når det kommer til skolefagpensum, men det var også veldig tankevekkende og virkelig kjekk lesning. Jeg har veldig lyst til å se skuespillet på scenen en gang.


The Crimson Labyrinth av Yusuke Kishi:



The Crimson Labyrinth

Jeg er veldig glad i skrekk og horror, men jeg leste ikke så mye av det i 2013. The Crimson Labyrinth var min absolutte favoritt innen denne sjangeren av de jeg leste i år. Den handler om en gruppe mennesker som befinner seg inne i en labyrinth som minner om et "velg din skjebne" spill. De får vite at de selv har valgt å bli med på spillet, men har ingen minner om hvordan de kom dit eller når de takket ja til dette. Handlingen begynner rolig, men blir bare mer og mer skremmende som de beveger seg gjennom labyrinten. Ikke bare må de slite med sulten og tørsten som sniker på, men de må også unngå farlige dyr- og hverandre. 

Erebos av Ursula Poznanski:

Erebos 

Erebos er kanskje den kjekkeste ungdomsboken jeg leste i år. Jeg leste den helt på begynnelsen av året, så minnene er litt flytende, men jeg husker at den var kjempespennende. Den handler om et hemmelig dataspill, som påvirker spillerne både i og utenfor spillet. Litt dårlig forklaring, men den var i alle fall veldig spennende, og med fantastiske beskrivelser. Kanskje spesielt inne fra spillet. Det var nesten som å se det hele fremfor seg på en film, eller i et dataspill. Anbefales.


Good in bed av Jennifer Weiner:

Good in Bed (Cannie Shapiro, #1)
Jeg er veldig glad i chick-lit og dette er en av favorittene fra i fjor. Dette er historien om Cannie Shapiro, som plutselig en dag finner ut at ekskjæresten hennes skriver en spalte som heter "Good in Bed". Det blir snart klart for henne at deres forhold var hovedinspirasjonskilden bak innholdet, og de tingene han skriver om henne og kroppen hennes gjør henne plutselig tvilende på seg selv. Dette er en veldig morsom, fin og overraskende trist bok. Den siste delen av boken gren jeg som et lite barn, både av sorg og glede. Anbefales til alle som liker chick-lit.

The other side of the story av Marian Keyes:

The Other Side of the Story

 Dette var den første boken jeg leste i 2013, og jeg likte den veldig godt (Jeg er veldig glad i Marian Keyes). Den handler om tre kvinner, som alle har noe å gjøre med hverandre og publiseringsbuisnissen. Veldig søt, morsom og til tider trist historie. Jeg ble i alle fall veldig glad i alle kvinnene, og likte å lese alles kapitler, noe som ikke skjer så ofte i bøker med flere stemmer.

Fuglane av Tarjei Vesaas:

Fuglane

Dette er den fineste og tristeste boken jeg leste i fjor. Den følger søskenparet Mattis og Hege, som bor på landsbygden. Mattis tenker på en litt annen måte enn andre mennesker, men det var veldig sjarmerende og herlig å komme inn i hodet hans. Boken har en trist slutt, så vær forberedt på å gråte masse.

Variant av Robison Wells:

Variant (Variant, #1) 

Variant er en annen av mine favoritter når det kommer til ungdomsbøker. Den handler kort sagt om en skole der ingenting er som vanlig, og ingen er til å stole på. Jeg leste denne ganske tidlig i 2013, så jeg husker ikke så altfor mye utenom at jeg likte den veldig godt. Det har kommet ut en oppfølger, så jeg tror jeg skal lese den på nytt i 2014 før jeg leser oppfølgeren.


The Lightning Thief av Rick Riordan:

The Lightning Thief (Percy Jackson and the Olympians, #1) 

Jeg har lenge hatt lyst til å lese Percy Jackson serien av Rick Riordan, og i høst begynte jeg endelig. Jeg har bare lest to bøker enda (og er midt i den tredje, men den finner jeg ikke igjen) men jeg elsker de så langt. Veldig morsomme og spennende eventyriske bøker. Dette er en av de seriene jeg har planlagt å lese ferdig i 2014 siden jeg eier alle.

Jeg kommer ikke på flere akkurat nå, men det er mulig det blir en del 2 en gang i nærmeste fremtid. Leste dere noen veldig kjekke bøker i 2013?

SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig