lørdag 10. august 2013

Looking for Alaska

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive om denne boken, men jeg føler jeg trenger å få ut mine tanker (og frustrasjoner). Dette var en bok jeg hadde gruet meg veldig til å lese, mest fordi det er en av kjæresten min sine favoritter, og jeg hadde håpet på å elske den. Det gjorde jeg ikke, og jeg er ikke engang sikker på om jeg likte den.

Looking for Alaska
Boken handler om Miles (Pudge) som ikke har noen venner, som flytter og begynner på en bourding school, jeg er ikke helt sikker på hva den norske oversettelsen er.. Kanskje internatskole? Uansett så møter han "interessante" personer og får seg venner. Men så skjer det noe, som jeg ikke kan spoile, og boken er delt inn i "før" dette skjer og "etter" at dette har skjedd. Ja.. Dette var en dårlig beskrivelse, mye fordi jeg ikke aner hva boken handlet om. Jeg leste den i løpet av to dager, og dagen etter at jeg var ferdig ante jeg ikke hva den handlet om og jeg husket ingen av karakterenes navn. (Utenom Miles og Alaska for hvordan kan man glemme?) Det at nesten ingen av karakterene er minneverdige nok til at jeg i det hele tatt husker navnene deres dagen etter at jeg er ferdig med boken, er for meg et problem. Det var ikke det at jeg mislikte karakterene heller, utenom Alaska som var grusom, de bare var så anonyme at jeg trodde jeg skulle dø av kjedsomhet, og de rant uheldigvis litt inn i hverandre.

Men karakterer som ikke var interessante nok til at jeg greide å huske navnene deres dagen etter at jeg var ferdig med boken (Noe som aldri har skjedd med meg før, forresten) var ikke det eneste problemet jeg hadde med denne boken. Hele handlingen (hvis det var en handling der inne et sted) var så.. flytende.. Jeg aner ikke hva det handlet om eller hva som var poenget. Alt virket så tilfeldig og nesten kastet sammen i siste øyeblikk.

Romantikken var en av de rareste jeg har lest. Den var ikke nødvendigvis dårlig, bare.. rar. Det var ingen kjemi mellom noen av karakterene i det hele tatt, ikke engang vennskapelig kjemi (så vidt jeg fikk det med meg i alle fall). Hele romansen virket bare useriøs og tullete, men det var kanskje litt av poenget også. (Men plusspoeng for hvordan forfatteren løste det hele!)

Dette er egentlig ikke en dårlig bok. Den er bra skrevet og det skal visst være noen morsomme dialoger der inne et sted (i følge kjæresten min som ikke forstår hvorfor jeg ikke likte denne boken). Jeg synes ikke dialogene var morsomme, og helt ærlig så synes jeg ikke de var gode heller. De virket nesten som om forfatteren prøvde å være "dyp", men feilet totalt. Når det er sagt så synes jeg alt om sorg og ensomhet var veldig godt skrevet, og jeg felte noen tårer på begynnelsen av "etter" delen. Den delen var, etter min mening, veldig godt skrevet. Men uheldigvis greide ikke boken å holde min oppmerksomhet, så etter rundt 20 sider på "etter" delen begynte jeg å skumme for alvor og hoppet over hele sider av gangen. Jeg tror rett og slett at dette bare ikke var en bok for meg, men hvis du liker andre bøker av forfatteren vil du kanskje like denne også. Jeg har ikke lest noen andre av bøkene hans, og tviler på at jeg kommer til å gjøre det heller. (Men jeg likte slutten og nedtellingen til "etterdelen".)
SHARE:

2 kommentarer

  1. Ah, dette er en av to bøker min datter ønsket seg til bursdagen nå i sommer, men jeg fikk kun tak i "The Fault in Our Stars" - veldig populære bøker får en si! Og jeg som trodde Alaska var staten...nå fikk jeg veldig lyst til å lese boken for å se hva det er du snakker om når det gjelder denne boken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg trodde det skulle handle om en tur til staten Alaska :P Jeg tror de er vanskelige å få tak i hvis man ikke handler på nett. Tror de er ganske populære :) Bra du fikk tak i den ene i alle fall :)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig