fredag 19. juli 2013

World War Z

Nå er det lenge siden jeg leste denne boken, og jeg glemte å ta notater. Det er derfor store muligheter for at jeg har glemt veldig viktige poenger og kommer tilbake for å fikse opp i det senere. Men jeg følte for å skrive litt om boken likevel, fordi den er så forbaska bra. 
World War Z: An Oral History of the Zombie War


World War Z: An oral history of the zombie war av Max Brooks er uten tvil den mest unike zombie-boken jeg har lest noensinne. Den er skrevet i intervjuform. Max Brooks reiser rundt i verden og intervjuer mennesker som har blitt påvirket eller opplevd zombiene og deres utvikling på nært hold. Vi får mange forskjellige historier, mennesker, skjebner, og på den måten en større innsikt i hvordan dette kunne skje, og hvordan de rike og mektige lot det skje. 

Jeg fikk en følelse av at jeg så en dokumentar mens jeg leste boken. Mye fordi du får et overblikk over det som skjedde. Du blir sugd inn i de forskjellige historiene, for så å bli kastet inn i en ny. Det er slitsomt, fordi du hele tiden må omstille deg, men det er også veldig spennende. Man kan veldig enkelt trekke paralleller til andre internasjonale utfordringer som foregår i verden i dag. Dette synes jeg var skremmende, men det vekket også interessen min. Jeg synes i alle fall noen av de skumleste bøkene er de som peker på alt som er "feil" eller sårbart ved samfunnet vårt. Dytt inn zombier og grufulle scener og du har en vinner.

Hvis du er ute etter karakterer du kan knytte deg til vil du ikke finne det her. (Eller kanskje du gjør det, men da er du flink). Siden du hopper fra en historie til en annen blir du aldri virkelig godt kjent med noen av karakterene i boken. Du blir heller ikke spesielt godt kjent med Max Brooks. Men jeg synes egentlig ikke at det gjorde noe. Ikke på den måten boken var lagt opp og skrevet. Det er mer historien som er i fokus.

Kort oppsummert så likte jeg boken veldig, veldig godt. Jeg skal lese flere zombie-bøker i år (Har de på hyllen). Men jeg gruer meg litt, for jeg kan ikke se for meg at de måler seg med denne. Jeg anbefaler boken til alle som liker zombier og kanskje vil lese en litt annerledes zombie-bok. 


SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig