tirsdag 9. oktober 2012

Verten


Verten av Stephenie Meyer er en vanskelig bok å anmelde. Jeg synes i hvert fall den er det. Det var aspekter jeg likte ved boken, men det var også store ting som plaget meg gjennom mesteparten av leseopplevelsen.


Boken handler om at jorden har blitt invadert av rom-vesener kalt sjeler. Disse sjelene tar over menneskelige kropper, fordi menneskene ikke behandlet hverandre eller planeten bra nok. De få menneskene som er igjen kjemper for å overleve, og en av disse er Melanie Stryder. Da kroppen hennes blir overtatt av sjelen, Vandrer, nekter hun å forsvinne. De er med andre ord to personer som lever i samme kropp. Vandrer synes dette er grusomt, og føler at hun er svak som ikke klarer å tvinge bort Melanie, mens Melanie prøver å beskytte de hun er glad i mot Vandrer og de andre sjelene.

Jeg synes hele plottet var veldig interessant og spennende. Jeg har en "ting" for flere personer som er fanget i samme kropp (i bøker riktignok). Jeg vet ikke hvorfor, men hører jeg om det så får jeg lyst til å lese boken med en gang. Når en av personene er et rom-vesen får vi mange spennende problemstillinger som "hva definerer et menneske?" og "hva er det som gjør oss menneskelige?" Jeg likte også båndet som Melanie og Vandrer fikk til hverandre.

Over til det som plaget med ved boken.. Det første som plaget meg var at det tydeligvis var meningen at vi skulle holde med sjelene. Hva i all verden? Dette kunne jeg forholdsvis forstå siden hovedpersonen er en slik sjel, så jeg latet som om det ikke irriterte meg for å fortsette med boken. Jeg kunne også nevnt her at personene var endimensjonale, og kjedelige. Vi ble fortalt hvordan en person var, for eksempel at Vandrer var god og snill mens Melanie var sterk, men jeg følte aldri vi virkelig fikk se at de var det. En venninne var uenig så jeg antar dette kommer litt ann på øyet som ser. Det som virkelig plaget meg med denne boken var at det var så mye unødvendige ord og setninger og kapitler i den. Jeg hoppet over så mye som 3 kapitler av gangen uten at det hadde skjedd noenting. Det er litt ille, spør du meg. Da jeg var ferdig satt jeg igjen med en følelse av at denne over 600 siders boken godt kunne vært på 300 sider. Jeg vet ikke med deg, men for meg er dette et problem. Samtidig, hvis du elsker boken så mye at du aldri vil den skal være ferdig så kommer du til å elske de overflødige kapitlene.

Les denne boken hvis: Du synes handlingen virker interessant og liker litt romantiske konflikter (ja, det kommer romantiske konflikter). Du liker Stephenie Meyers skrivestil.

Ikke les denne boken hvis: Du trenger at det skjer noe hele tiden. Ikke liker romantiske konflikter i bøker.

Alt i alt så likte jeg boken, til tross for irritasjonsmomentene mine. Men hvis du er en person som trenger at det skjer noe hele tiden, og trenger en historie som går fort frem, så er ikke dette noe for deg.

Terningkast: 4

SHARE:

5 kommentarer

  1. Vi har litt forskjellig oppfatning av boken ser jeg ;) Selv lyttet jeg til lydboken på engelsk og syntes det var en fin opplevelse.

    Velkommen til bokbloggosfæren forresten. Registrer gjerne bloggen din hos bokblogger.no

    SvarSlett
  2. Jeg er glad du likte boken mer enn jeg gjorde! :) Kanskje den hadde vært bedre på lydbok!
    Tusen takk!! Skal gjøre det nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig, men når det er sagt så kan vi jo ikke like alt vi leser heller ;)

      Slett
  3. Jeg er ganske enig med deg i oppfatningen av denne boka, Lesenyter. Jeg likte mye av storyen, men syntes den var i overkant treg til tider, og det ble for mye tomgang. Slutten synes jeg var ganske fiffig, og det veide opp for en del av irritasjonsmomentene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, slutten likte jeg også! Den løftet hele boken opp på en måte :)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig