onsdag 25. januar 2017

Hvordan jeg rangerer bøker

Den siste tiden har jeg tenkt en del på hvordan jeg rangerer bøker. Du har kanskje oppdaget at jeg har ulike blomster på bunnen av alle mine bokomtaler. Blomstene fungerer som stjerner. Jeg bruker dem i stedet, fordi jeg synes de er fine. Så enkelt er det.

Likevel har jeg tenkt litt på hvordan jeg rangerer ulike bøker og hva de ulike blomstene betyr for meg. Jeg tenkte det var greit å skrive litt om det, slik at dere vet hva de ulike rangeringene betyr. Om dere leser omtalen har dere forhåpentligvis god peiling på hva jeg mener, men noen ganger skummer man og ser på symbolene alene.

Hva betyr de ulike symbolene?




1 blomst er den laveste vurderingen. Jeg gir ikke mange bøker en blomst, fordi da må det være MYE som skal være galt. Det kan eventuelt hende at noe jeg leste gjorde meg skikkelig sint, slik at jeg ikke greide å se forbi det. Da kan det også komme en slik vurdering. Her er det snakk om en bok jeg virkelig ikke liker, av en eller flere grunner.

Hvis du ser denne vurderingen fra meg kan du være rimelig sikker på at det kommer en omtale som gjerne ikke er av de mest saklige. Hvis du ikke er interessert i å lese slike omtaler er det bare til å bla forbi. Jeg blir ikke fornærmet.


2 blomster er en Nja vurdering for meg. Dette er de bøkene der jeg ser en god del problemer, men de har også noen (få) positive sider. Det kan for eksempel hende at jeg synes boken er skrevet på en flott måte, men at handlingen ikke var noe for meg. 



3 blomster er helt på midten. Dette gir jeg ofte bøker som jeg synes var helt greie, men som jeg ikke nødvendigvis ville lest igjen. Jeg ser de gode og de dårlige sidene, men boken utmerket seg ikke på noen som helst måte.


4 blomster er bøker jeg likte veldig godt. De underholdt meg eller fikk meg til å føle en god del, men av en eller annen grunn nådde de ikke helt opp. Dette er bøker jeg ville lest igjen og som jeg uten problemer ville anbefalt til andre.


5 blomster er den høyeste vurderingen jeg gir. Dette er bøker jeg likte veldig godt og som var så bra/underholdende/triste eller hva det skal være, at jeg nesten ikke greide å legge de fra meg. Dette er typisk de bøkene jeg ikke greier å slutte å anbefale til venner og som jeg anbefaler alle å lese.

Hva ser jeg etter når jeg rangerer bøker?


Jeg er en vanlig jente som liker å lese. Jeg jobber ikke som "bokanmelder" og jeg påstår ikke at jeg er noen litteraturkjenner. Selv om jeg har utdannelse innen norsk og litteratur er ikke dette noe jeg føler at jeg får brukt i denne settingen. Jeg ser ikke på alt som ligger under overflaten av boken eller på all symbolikken. Det jeg ser på er hvordan leseropplevelsen var for meg. Det er alt. Jeg kan peke på elementer ved boken som jeg synes det er verdt å nevne, men det er leseropplevelsen og om jeg likte boken eller ikke, som står i fokus.

Kan alle bøker få den høyeste vurderingen, uavhengig av sjanger?

Selvfølgelig kan de det. Jeg synes det er viktig å møte bøker, som mennesker, der de er. For meg er det ikke sånn at bare enkelte typer bøker kan få den høyeste rangeringen. Det tror jeg ikke det er for noen andre heller, men jeg synes det er viktig å poengtere det.

Det vil si at om du ser en skikkelig fluffy chick lit bok få den høyeste rangeringen og en klassiker like etter, så synes jeg ikke nødvendigvis at de to bøkene er like gode. De blir vurdert forskjellig, men jeg prøver å se på hva boken prøver å gjøre. Hvis en thriller gjør akkurat det jeg forventer at den skal gjøre, men på en fantastisk måte, så vil den få en god vurdering. Den trenger ikke nødvendigvis være verdens beste bok av den grunn. For noen bøker er det ganske enkelt meningen å underholde, og klarer de det så får de en god vurdering.


Jeg synes dette temaet er veldig interessant, så hvis du har noen tanker må du gjerne dele dem. Vurderer du bøkene du leser og i så fall, på hvilken måte?
SHARE:

2 kommentarer

  1. Deler veldig mange av tankene dine rundt dette. Har lenge tenkt på å lage noe lignende selv, så nå fikk jeg et spark i baken :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det er godt å vite at jeg ikke er alene om tankene mine :)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig