lørdag 23. mai 2015

Omtale: The thousand-dollar tan line (Veronica Mars #1) av Rob Thomas og Jennifer Graham

Oi oi oi. Dette var perfekt. Ikke perfekt som i den perfekte boken, men hvis du elsker serien og filmen om Veronica Mars tørr jeg påstå at du også vil elske denne boken.

The Thousand-Dollar Tan Line (Veronica Mars, #1)

Jeg er en stor fan av tv serien, og likte også filmen kjempegodt. Grunnen til at jeg ikke har lest denne boken tidligere er rett og slett at jeg var skeptisk. Jeg var skeptisk til om den ville sende meg inn i det samme universet, eller om den ville være en skuffende, trist og dårlig skrevet bok. Jeg er så glad for at jeg tok feil.

Handlingen foregår ganske snart etter at filmen er ferdig. Hvis du ikke har sett filmen burde du absolutt se den før du leser denne boken. Da blir det hele lettere å forstå. Historien handler om et mystierie, som som vanlig er mye dypere enn vi først skulle tro. Det handler om en jente som forsvinner på spring break. Veronica blir satt på saken, men det hele er selvfølgelig ikke så enkelt. Spesielt ikke når det forsvinner enda en jente. Noe mer vil jeg ikke skrive nå. Det er en mysteriebok så det er vanskelig å skrive noe særlig uten å spoile på en eller annen måte.

Det jeg derimot vil skrive, er at denne boken kastet meg rett inn i universet til Veronica Mars igjen. Jeg ble så glad over å oppdage at alle de gamle karakterene som vi er så glade i fra serien og filmen er de samme også her. Jeg kunne helt klart se alt for meg mens jeg leste og jeg koste meg utrolig mye. Det var nesten som om jeg var der selv. Dessuten har historien et mye mørkere preg enn det serien og filmen har hatt. Samtidig var den like full av humor og varme som serien, så ikke vær engstelig for det. Jeg holder på med den neste boken i serien (jeg leser mye samtidig) og liker den også veldig godt. Det hele føles så hjemme, hvis du skjønner hva jeg mener?

Beklager at dette ble litt kort og vagt. Å skrive om mysterier er litt vanskelig. Har du greid å spoile mysteriet for noen andre har du jo nesten ødelagt hele boken for dem. Jeg ville bare si veldig kort at denne får et godkjent stempel fra meg. Hvis du er glad i serien og filmen er dette absolutt en bok å ha på ønskelisten.