søndag 15. februar 2015

Omtale: They all fall down av Roxanne St. Clare

En psykologisk thriller som minner om final destination? Høres det ikke fantastisk ut? Historien dreier seg mye om en liste. På Vienna High blir det hvert år laget en liste over de flotteste jentene på skolen. Deres liv endrer seg på et øyeblikk. Plutselig blir de superpopulære over natten, men dette året er annerledes. Dette året dør de som er på listen en etter en.

They All Fall Down

Boken begynner med at Kenzie Summeral nesten havner i en livsfarlig bilulykke. Etter å ha overlevd får hun vite at hun har havnet på listen som nummer fem. Kenzie er en typisk nerdete jente som er glad i latin og ikke har noe behov for popularitet. Broren hennes, som var likt av alle, døde for to år siden og hun sliter fremdeles veldig med skyldfølelse. På et øyeblikk er livet hennes helt forandret. Alle vil være vennene hennes og den søteste gutten på skolen legger merke til henne. Den første delen av boken er mye unødvendig drama. Personlig synes jeg dette var veldig treig og kjedelig. Det skjedde ikke så mye og jeg brukte veldig lang tid på å komme meg gjennom de første 30 prosentene av boken. Det var masse himling med øynene fra min side og veldig mye syting og masing i selve historien. Hele "Jeg vil ikke være populær" klagingen til Kenzie var forfriskende i begynnelsen, men ble fort bare irriterende.

Det første dødsfallet skjedde relativt fort og jeg hadde store forhåpninger om at det endelig skulle bli litt spennende. Det skulle imidlertid ta lang tid før det skjedde noe mer interessant. I mellomtiden var det mye flørting med "slemme" gutter og kryptiske advarsler fra flere hold. Jeg synes ikke dette var veldig interessant. Spesielt ikke når jeg forventet meg en nervepirrende thriller.

Etter hvert begynner det å skje ting og jeg fikk endelig den leseopplevelsen jeg var ute etter. Det ble faktisk veldig spennende etter hvert og før jeg visste ordet av det klarte jeg ikke å legge boken fra meg. Jeg leste de siste 70 prosentene av boken på noen timer uten å ta pauser, så spennende var det. Noe jeg virkelig satte pris på var at Kenzie sin interesse for latin viste seg å være viktig for plottet. Det hadde jeg aldri trodd på forhånd. Hele mysteriet er vinklet rundt latinske ledetråder og ulykker, noe jeg likte veldig godt. Jeg er glad i litt "historiske mysterier" hvis man kan si det slik. Noe annet jeg satte pris på er hvordan sorg ble beskrevet. Jeg kunne virkelig føle Kenzies sorg og savn etter storebroren. Hadde bare vennskapene og kjærlighetsintrigene blitt beskrevet med samme innlevelse kunne dette ha vært mye bedre enn det var. Nå sitter jeg igjen og savner mer følelser og sterkere bånd til karakterene. Hvis man bryr seg om jentene på listen blir det hele mye mer spennende, fordi man ikke vil at de skal dø. Slik det var nå hadde jeg store problemer med å skille dem fra hverandre og jeg husker ikke et eneste navn.

Alt i alt synes jeg boken var spennende og lettlest, men den vil definitivt gå i glemmeboken om kort tid. Det er ikke en bok som blir med deg lenge, men den er underholdende så lenge det varer.