tirsdag 20. januar 2015

Ukens bordbrikke: Wallbanger av Alice Clayton



Ukens bordbrikke er en semifast spalte jeg har der jeg skriver om bøker jeg ikke har greid å lese ferdig av ulike grunner. Det betyr ikke nødvendigvis at boken er dårlig, men jeg har mine grunner og liker å dele de med andre.

Wallbanger (Cocktail, #1)

Jeg ville virkelig like denne boken. Alle sier at den er morsom, fantastisk bra og het. I begynnelsen synes jeg den var veldig morsom og likte den godt. Caroline har flyttet inn i en ny leilighet, men blir holdt våken om natten fordi naboen hennes har høylytt sex inntil veggen. Det er så ille at hun ikke kan ha bilder hengende på veggen over sengen sin fordi de bare faller ned på grunn av aktiviteten på andre siden av veggen. 

Boken begynner med en slik scene. Jeg var veldig positivt overrasket og lo kjempemye allerede i første kapittel. Språket er muntlig og enkelt, men effektivt. Jeg følte ikke at jeg leste masse irriterende og unødvendige ord og det var god flyt. Jeg likte også Caroline, vennene hennes og Simon (wallbangeren). Likevel greide jeg ikke å lese den ferdig. Jeg kom kanskje halvveis. Kanskje litt mindre.

Jeg liker morsomme bøker, men spøkene her gikk fra skikkelig morsomme til forutsigbare og kjedelige veldig raskt. De sluttet å være morsomme etter bare noen få kapitler og begynte å bli irriterende i stedet. Dette er noe jeg aldri hadde trodd at jeg skulle skrive, men jeg hadde foretrukket denne boken hvis den ikke prøvde å være så morsom hele tiden. Humor og erotikk er kanskje en god blanding, men i dette tilfellet likte jeg det ikke. Jeg følte det ødela stemningen i boken litt. Det hele føltes mer som en satire enn en enestående historie.

Humoren var likevel ikke hovedgrunnen til at jeg ikke greide å lese den ferdig. Hovedproblemet mitt var at den ikke greide å fenge meg. Jeg likte personene og synes handlingen var ok og morsom, men det var ikke noe som fikk meg til å ville lese den. Det var ingenting som dro den til meg. Den var ikke dårlig. Noen ganger når jeg leser dårlige bøker greier jeg ikke slutte å lese dem, fordi jeg ikke greier å se vekk. Denne var bare litt.. uinteressant og kjedelig. I alle fall for meg. Veldig synd, for jeg hadde trodd jeg kom til å like den.


SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig