lørdag 17. januar 2015

Omtale: Burn for burn av Jenny Han og Siobhan Vivian

Burn for Burn (Burn for Burn, #1)
Hvem liker ikke en god historie om litt hevn? Denne boken handler om tre veldig forskjellige jenter som alle søker hevn. De er ikke venner, men gjennom denne felles interessen finner de hverandre. Jeg vil ikke si for mye om selve handlingen og historien, fordi jeg føler det er best å gå inn uten for store forventninger eller forhåpninger. Det var det jeg gjorde, og jeg ble veldig positivt overrasket.

Boken er fortalt fra flere synsvinkler, noe jeg vanligvis ikke liker, men her fungerte det godt. Jeg tror grunnen er at alle tre jenter har veldig egne og spesielle stemmer. Jeg leste aldri et kapittel og lurte på hvem som fortalte. De har alle ulike liv, ulike historier, ulike personligheter og ulike fortellermåter. Kanskje det er fordi den er skrevet av to forfattere, men jeg ble veldig positivt overrasket over dette. Mitt største problem med bøker fortalt fra flere perspektiv er nemlig at alle "stemmene" høres like ut. Det verste jeg vet er å hele tiden måtte bla frem og tilbake i boken for å finne ut hvem som egentlig forteller. Det var heldigvis ikke tilfellet her.

Historien begynte veldig tregt for meg. De første 25 sidene tok lang tid å komme seg gjennom og jeg vurderte å legge fra meg boken. Hvis dette skjer med deg også så prøv å hold ut til rundt side 30. Jeg husker ikke akkurat når det blir bedre, men det blir bedre fort. Og da blir det bare bedre og bedre. Etter side 50 kunne jeg ikke legge den fra meg.

Når det kommer til hevnene de utførte.. Mye av det var litt antiklimatisk for meg. Jeg vet ikke, men når man leser en bok om hevn, burde man ikke kunne forvente seg noen storslagne hevneaksjoner? Jeg synes mye var for lite, selv om det ble litt bedre mot slutten. Jeg skriver litt med en veldig løs tone. Slutten skulle sikkert være veldig dramatisk, men jeg synes den var litt meh. Det var god oppbygging til det som skulle skje, men jeg var litt skuffet over at det ikke var mer. Jeg ville ha mer

Når du ser denne boken forventer du deg ikke noe paranormalt. Det gjorde i alle fall ikke jeg. Likevel fikk vi noen paranormale elementer. Det er ikke mye. Definitivt ingen glitrende vampyrer eller noe i det slaget. Jeg likte det og synes det var gjort bra. Det ga meg lyst til å lese de andre bøkene for å finne ut mer.

Kort oppsummert: Gi den en sjanse. Den er merkelig avhengighetsdannende og underholdende.