onsdag 5. desember 2012

Hvorfor jeg ikke fullførte nanowrimo

Så.. Jeg ble ikke ferdig med de 50 000 ordene jeg skulle skrive i November, noe jeg irriterer meg grenseløst over. Mest siden jeg var så nære! (47 000 ord!) For de som ikke vet hva jeg snakker om så handler nanowrimo om at man skal skrive en bok på 50 000 ord på en måned. Et stort og vanskelig (men veldig gøy) prosjekt!

 Jeg har tenkt mye, og kommet frem til hva jeg gjorde feil. Eller i det minste noe av det jeg gjorde feil.

  • Jeg slettet. Ja, jeg vet at det er en dødssynd når man prøver å skrive så mange ord som mulig på en måned! Jeg skrev jo til og med i et tidligere innlegg at man ikke burde slette noe! Mitt problem er at jeg er så kritisk til alt jeg skriver selv, og da blir slett knappen alt for fristende.
  • Jeg mistet motivasjonen. Dette henger nøye sammen med slettingen! Jeg var ikke fornøyd med hvordan ting snurret seg sammen, og hvordan mysteriet utfoldet seg. (Jeg skriver på en horror/mysterie bok) Dette førte til at jeg slettet, mistet motivasjonen og fikk lyst til å begynne på nytt midt i November. 
  • Boken min kommer på langt over 50 000 ord. Dette var noe jeg merket rundt 27 000 ord, noe som igjen førte til at motivasjonen sank i bakken. Førsteutkastet mitt er enormt langt. Jeg aner ikke engang hvorfor det ble så langt, eller hvor mange tusen ord jeg må skrive før det er ferdig. Jeg hadde jo hele historien i hodet, men så begynner karakterene å gjøre ting de selv vil, og jeg finner på nye morsomme scener og ja.. Alt flyr litt ut rett og slett. Dette er jo helt greit, men jeg ble litt lei når jeg skjønte at førsteutkastet ikke kom til å bli ferdig på evig lenge.
  • Jeg var sosial. På grunn av de tre tidligere punktene mistet jeg mer og mer interessen for å skrive, og ville heller være sosial. De siste fire dagene skrev jeg ikke et ord. Noe som betyr at jeg hadde klart målet med 50 000 ord på en måned hvis jeg bare hadde skrevet de dagene. Men jeg angrer ikke. 

Hva jeg har lært fra det hele:
  1.  Å skrive 50 000 ord på en måned er faktisk mulig! (I hvert fall 47 000 ord)
  2. Siden jeg ble så misfornøyd med det jeg skrev fant jeg ut andre måter jeg heller ville skrive det på når jeg begynner på andre utkastet.
  3. Selv om du ikke alltid har lyst til å skrive, så kan du lett komme opp med 4000 ord likevel. Bare sett deg ned og skriv.
  4. Uansett hvor vant man blir til å skrive hver dag, så er det fremdeles vanskelig å skrive 3000 ord til en skoleoppgave.
Tumblr_lzw5yetetn1qiw542o1_500_large

Var du med på nanowrimo i år? Hvordan gikk det?
SHARE:

10 kommentarer

  1. Da er vi to som ikke klarte det! Men hallo, 47 000 ord er jo kjempebra da :D Du kommer til å klare det lett neste år! Bare håper eksamenene kan vente en måned ekstra og ikke absolutt være i november da...

    Jeg er også altfor kritisk til mine egne tekster, og det er så slitsomt. Prøver å lære meg selv å skru av min "indre kritiker", men det er ikke bare-bare altså, haha :) Satser på kritikeren går vekk etter hvert og heller kommer tilbake til andre utkast!

    - Christine

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er en del ord egentlig :)Satser på at det går bedre i 2013! Kom du nært målet ditt?

      Off kjenner den igjen :\ Men jeg tror egentlig det er et godt tegn at du er kritisk til dine egne tekster!:) Jeg har hørt at ingen forfattere egentlig synes det de skriver er bra og er kjempe kritiske.
      Masse lykke til med boken din! :)

      Slett
    2. Mer enn bare en del ord, er jo kjempebra :-) Målet mitt var 50 000 (uansett hvor usannsynlig det var), men klarte bare 30 000. Det er likevel mer enn jeg noen gang har skrevet, så er ganske fornøyd! Min første gang med i NaNoWriMo, så satser på det går bedre i 2013 med meg også :)

      Masse lykke til med boken din også :D

      Slett
    3. Tusen takk! Men 30 000 på en måned er jo kjempe bra! :) Du har all grunn til å være fornøyd med det! Hvilken type bok skriver du på? :)

      Slett
    4. Jada, er fornøyd med det altså! Men skal klare 50 000 på en måned en eller annen gang, det har jeg bestemt meg for :D

      Skriver fantasy, litt sånn light-fantasy vil jeg vel kanskje heller kalle det... Sjangre er vanskelige! Haha. Hvilken type bok skriver du på da? :)

      -Christine

      Slett
  2. Så flink du har vært. Imponerende! Å skrive er vanskelig. I det siste har jeg hatt en følelse av å 'miste språket'. Det er skremmende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :) Ja, det kan være veldig vanskelig!
      Å nei, sånn har jeg hatt det før også.. Det er helt grusomt! Men du kommer deg nok over det skal du se. Kanskje du er for kritisk til det du selv skriver? Jeg håper i hvert fall at det ordner seg! :)

      Slett
    2. Takk for fine ord. Ja, det MÅ gå over. Skrive gjør jeg da uansett! Ho ho :-D

      Slett
  3. Liker at du var sosial og ikkje angret ;)

    -Mystiske M-

    SvarSlett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig