onsdag 4. januar 2017

Omtale: The Teacher av Katerina Diamond


Handling


I denne krim- thriller boken møter følger vi det nye teamet Imogen Grey og Adrian Miles, som faller inn i en utfordrende sak der en rekke mektige personer blir funnet drept på de grusomste måter. Nettet av løgner og korrupsjon blir bre tettere jo nærmere de kommer morderen.

Vi følger også Abby, en jente med sine egne hemmeligheter og en mørk fortid. Boken leses lenge som flere historier, som ikke ser ut som om de har allverden med hverandre å gjøre, noe som fikk meg til å lure på hvordan forfatteren hadde tenkt å å sette alt sammen. Jeg ble ikke skuffet. 

Handlingen er innviklet og godt tenkt ut fra forfatterens side. Jeg elsker en god hevnhistorie så jeg elsket denne boken fra første kapittel. 

Karakterene


Noe jeg vil si er litt negativt med denne boken er at perspektivet endrer seg ofte. Vi ser ikke bare historien gjennom øynene til Imorgen, Adrian og Abby, men en hel gjeng med andre karakterer også. Dette var forvirrende i starten, men jeg kom raskt inn i det. 

Noe som er bra med karakterene er at alle har dype bakgrunnshistorier og de fleste utvikler seg gjennom boken. De fleste føles på mange måter virkelige og jeg følte med dem i vanskelige tider. For meg var karakterene et stort pluss i denne boken.

Mysteriet og stemning


Dette er ikke det vanskeligste mysteriet i verden å løse. I alle fall ikke om du tenker å prøve å finne ut hvem morderen er. Det er ganske tydelig fra ganske tidlig i boken, men for meg var ikke dette det største mysteriet i The Teacher. Det var også hvorfor morderen gjorde det, hva ofrene hadde gjort og hvordan alt hang sammen. Det var noen overraskelser gjennom boken som jeg ikke så komme, men hvis du er ute etter et vanlig mordmysterie er kanskje ikke dette den rette boken for deg.

Jeg må skrive litt om den creepy stemningen i boken, for det var fantastisk skrevet. Det var en luft av skrekk som lå rundt både karakterene og handlingen. En uvisshet som gjorde hele leseopplevelsen ekstra spennende og bra. Jeg hørte denne boken som lydbok på Storytel og må skryte av oppleseren, Stevie Lacey, som var helt utrolig. Hun gjorde virkelig lytteopplevelsen ekstra god og lever seg godt inn i både handling og karakterene. 

Kort oppsummert


Jeg elsker hevn-historier, mysterier og de siste månedene har jeg også elsket krim. Derfor følte jeg at denne boken var helt perfekt for meg. Jeg elsket spesielt karakterene og handlingen, selv om jeg hadde noen småting jeg skulle ønske var gjort på en annen måte. Alt i alt likte jeg boken godt. Den var akkurat det jeg ville lese der og da.

4/5 blomster





Advarsel, dette kan være en spoiler: Det skal sies at det er noen grusomme scener i denne boken, så jeg vil ikke anbefale den til de som ikke liker å lese beskrivende scener av drap. Det er også en voldtekt i denne boken, som jeg hoppet over. Voldtekter er min grense, så jeg liker ikke å lese om det eller se det, men jeg har hørt fra andre at denne scenen ikke er så altfor grov. 




SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig