mandag 2. januar 2017

Omtale: The Butterfly Garden av Dot Hutchison (Kan inneholde spoilere)

The Butterfly Garden

Handling

The Butterfly Garden handler om en vakker hage inne på eiendommen til en rik seriemorder, som også tydeligvis er flink til å tatovere. Av en eller annen grunn... I hagen er det mange unge, vakre kvinner, med sommerfugltatoveringer på ryggen. Mannen som jentene kaller "the Gardener" samler på dem, i stedet for på ekte sommerfugler.

Handlingen begynner da to FBI agenter skal avhøre en av jentene som var fanget i hagen. Hun er vanskelig å samarbeide med og de får en mistanke om at hun vet mer enn det hun sier. Har hun vært med på det?

Karakterene

Vi blir kjent med flere karakterer gjennom boken, men vi møter dem fra jenta, Maya, sitt perspektiv. Noen av vennskapene som disse jentene skaper, var fine å lese om. De har bare hverandre i hagen, i flere år. Dette skaper naturlig nok tette bånd, selv om jeg skulle ønske bli ble bedre kjent med flere jenter. Noen av dem hørte vi bare litt om her og der, mens det var helt tydelig at de var ment til å være en semiviktig karakter.

Det er også en slags romantikkhistorie her. Dette var veldig... rart. For å si det på en enkel måte. Andre ord man kan bruke er creepy og kanskje unødvendig? Jeg hadde i alle fall ikke trengt det i boken, men jeg ser hvordan det henger sammen med alt det andre, spesielt på slutten.

Vi blir best kjent med Maya og hennes bestevenninner i hagen. Senere blir vi også mer kjent med "the Gardener" og sønnene hans. Han er den man skal hate i boken. Den som fanger dem, tatoverer dem og som gjør alt det andre mot dem.

Noe av det jeg ikke greide å forstå ved boken, var at den slemme seriemorderen ikke viste noen tegn til å være slem. I alle fall ikke etter hvert... Det var nesten som om forfatteren brukte all sin energi på å få oss til å mislike han i begynnelsen, for så bare å glemme det hele og la alt seile sin egen sjø. Det var mildt sagt merkelig. Dette gjelder spesielt fra siste halvdel av boken, der han nesten tar på seg en rolle som en slags kjærlig farsfigur? Noe som er helt annerledes enn tidligere i boken. Det kan hende at det er karakterenes tanker om han som endrer seg, noe som også gjør han annerledes for leseren, men av en eller annen grunn så tviler jeg på det.

Mine tanker om boken

Mye av boken består av at FBI agentene skal avhøre Maya, hvor de snakker om hvor vanskelig hun er å avhøre. Som leser følte ikke jeg egentlig at hun var vanskelig mot dem, for hun forteller sin historie helt kronologisk, uavhengig av spørsmålene. Det er aldri snakk om at hun prøver å skjule noe. I alle fall ikke mye. Gjennom hele boken er det egentlig bare til å vente på at hun skal fortelle alt, for her må man ikke bruke mange hjerneceller på å gjette noe som helst.

Mine eneste tanker om boken var at den var kjedelig. Jeg leste hele på en dag, men det var litt fordi jeg visste at jeg aldri ville plukke den opp igjen om jeg lot den ligge. Enkelte deler av boken var spennende der og da, mens andre fikk meg nesten til å sovne. Mesteparten av boken skildrer bare Mayas liv i hagen. Det skjer selvsagt grusomme ting med henne og hvis du har en trigger på voldtekt eller vold ville jeg ha holdt meg unna, men handlingen går ofte "til svart" når dette skjer. Til og med drapene holdes utenfor sidene, slik at vi lesere bare ser at de leker og slapper av.

Det skal sies at språket er helt nydelig. Noen ganger måtte jeg ta en pause for å virkelig sette pris på den vakre måten boken er skrevet på. Det var likevel ikke nok til å forbedre det litt kjedelige inntrykket av boken.

2/5 blomster