fredag 6. desember 2013

Doubt av Yoshiki Tonogai (anmeldelse)

Jeg har vært i humør for litt mørk manga i det siste, og fant ut at Doubt av Yoshiki Tonogai kanskje var det jeg var ute etter. Handlingen begynner da seks ukjente personer, som bare kjenner hverandre på grunn av et spill de har spilt mot hverandre, møtes for å bli bedre kjent. Spillet heter Rabbit Doubt, og går ut på at en av spillerne er en "ulv" blant fem uvitende "kaniner". Kaninenes jobb er å finne ut hvem som er "ulven" før han eller hun har drept alle, mens "ulven" skal prøve å drepe de andre uten å vekke mistanke.

Men det hyggelige møtet får en brå og blodig vending da de blir dopet ned og kidnappet. Da de våkner befinner de seg på et ukjent sted, og blir tvunget til å spille spillet, i virkeligheten. Er dette en ond plan fra en utenforstående, eller er en av dem "ulven"?

Jeg likte historien veldig godt. Handlingen minner meg veldig om Ten, en annen bok jeg leste denne måneden(Du kan lese hva jeg synes om boken her). Men jeg synes nok at Doubt hadde en mer unik vri på konseptet enn det Ten hadde. Selve ideen av mennesker som blir tvunger til å drepe hverandre, samtidig som de må finne ut om en av dem er morderen, er ikke ny men jeg synes den er spennende. I denne historien mistenker alle hverandre fra begynnelsen av, siden de har brukt mye tid på å spille mot hverandre. Men er det så enkelt? Vi som lesere må stadig gjette, ikke bare på hvem som er "ulven" men hvorfor. Jo mer de undersøker den mystiske lokalisjonen, jo mer merkelig blir det. Illustrasjonene er creepy, og de søte kaninhodene blir bare eklere og eklere jo lengre tid som går.
 Noe jeg savnet var å bli kjent med karakterene, noe som morsomt nok også var et problem for meg i Ten. Det er ikke et voldsomt stort problem, men det hadde nok gjort leseopplevelsen mye bedre for meg. Her er det mer fokus på mysteriet og spenningen.

Nå har jeg bare lest de første to bøkene (Jeg kjøpte en to-i-en bok. Hurra for det), så jeg vet ikke hvordan dette ender, eller hvem som er morderen. Jeg kan derfor naturlig nok ikke si noe om morderen var enkel eller vanskelig å finne, eller om slutten skuffet. Det jeg kan si er at begynnelsen var interessant, og mystisk. Jeg satser på at det bare tar seg mer og mer opp til slutten, og at vi får en skikkelig creepy og bra konklusjon. Hvis du liker denne typer historier skader det ikke å prøve denne.