torsdag 15. august 2013

Secret lives (Darke Academy bok 1)

Dette er en bok jeg har hatt stående på hyllen en stund, og en dag fant jeg ut at jeg måtte plukke den opp snart for ellers ville jeg sikkert aldri gjøre det. En av grunnene til at jeg ikke ville plukke den opp var at jeg synes den virket veldig kjedelig, og jeg antok at den handlet om vampyrer på en internatskole. (Og det har jeg lest før)
Secret Lives (Darke Academy, #1)
 Den handler om en jente, Cassie Bell, som begynner på en internatskole kalt Darke Academy, der alle studentetene er veldig rike og vakre. Skolen flytter seg til en ny destinasjon hvert semester, dette semesteret i Paris. Men dette er ikke det eneste som er rart med skolen. En gruppe kalt Few styrer skolen, og har mange hemmeligheter. Ingen vet hva de egentlig gjør, men skolens regler gjelder ikke for dem. De er mystiske, og Cassie tror de har noe å gjøre med jenten som døde på skolen året før.
 Konseptet hørtes ikke ut som noe nytt, og jeg kviet meg derfor for å begynne på den. Men det jeg fant overrasket meg veldig. Dette handler ikke om vampyrer, men noe helt annet som jeg aldri har lest om før.


 Noe som overrasket meg veldig var hvor mystisk boken var. Jeg ble interessert i skolens mysterier og mysteriet rundt Few nesten med det samme, selv om jeg antok at det handlet om vampyrer. Dette fikk meg til å lese videre, selv om boken hadde noen mindre spennende kapitler. Mot slutten, når vi finner ut hva som egentlig foregår greide jeg nesten ikke å gjøre noe annet enn å lese resten av boken. Jeg greide rett og slett ikke å legge den fra meg. Egentlig hadde jeg likt det om en spenningen som preget slutten av boken hadde kommet litt tidligere, men på grunn av mysteriet og de små hintene underveis, merket jeg det ikke før etter at jeg var ferdig.
Jeg har ikke sett så mange snakke om denne serien, og det synes jeg egentlig er veldig rart for den er like bra som andre lignende paranormale serier. Altså, hvis du liker å lese denne typen bøker så kommer du antakeligvis til å like denne også.
Denne boken har ikke særlig fokus på romantikk, så hvis det er det som interesserer deg med denne typen bøker vil du kanskje ikke like denne (selv om jeg mistenker at det kommer senere i serien).

Jeg likte Cassie veldig godt. Hun har hatt en vanskelig barndom, var tøff og nektet å la de rike snobbete elevene plage henne. Når det kommer til de andre karakterene.. Jeg følte de manglet noe. De var ikke skikkelig beskrevet utenom at alle var vakre, og jeg følte ikke vi ble skikkelig kjent med noen av dem på et personlig nivå. Flere av dem har potensiale til å bli veldig bra, så jeg håper de har vokst litt til neste bok. Det føltes nesten som om jeg leste skissene til karakterene og ikke de ferdige karakterene, hvis det gir mening. Ellers kunne jeg ha tenkt meg litt mer beskrivelser av skolen og byen generelt. Men alt i alt er jeg fornøyd, og likte den mye bedre enn jeg trodde jeg skulle gjøre.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Flott å like en bok bedre enn man først trodde man ville. Mysterier er ikke feil. Som vanlig: godt skrevet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt fantastisk! Jeg blir alltid så lettet og fornøyd til sinns av slike bøker også :) Takk for det!

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig