mandag 26. august 2013

City of Ashes (The Mortal Instruments bok 2)

Beklager at jeg ikke har vært på nett den siste uken. Jeg har vært opptatt med å flytte, så alt har vært litt kaos. Men nå er jeg endelig på plass i ny leilighet og jeg har internett! Hurra!

City of Ashes (The Mortal Instruments, #2)
Jeg føler meg alltid litt rusten når jeg skriver om bøker jeg ikke har lest på en stund så ikke døm meg for hardt. Det er en stund siden jeg leste City of Ashes nå, så det kan hende at jeg roter litt eller glemmer noen poenger. Beklager på forhånd.

City of Ashes er oppfølgeren til City of Bones, som jeg leste i forrige måned. Jeg kommer ikke til å gå noe videre inn på handlingen, for ikke å ødelegge for de som ikke har lest den første boken. Men jeg har skrevet om City of Bones her. Jeg likte City of Bones overraskende godt og synes den hadde interessante karakterer, vittig dialog og mange tvister. Noen av dem var riktig nok veldig tydelige, men det var likevel nok som skjedde til at boken holdt på oppmerksomheten min.

Jeg har ofte et problem med serier, og i alle fall når jeg likte den første boken. Da har de andre bøkene, og spesielt ofte bok nummer 2, en tendens til å skuffe. Jeg var litt skuffet over denne boken. Cassandra Clare skriver fortsatt morsomt, hun har friske dialoger og det er underholdende nok. Likevel følte jeg at denne boken manglet noe. Det var ikke like mange tvister i denne boken som i den forrige, og jeg tror kanskje dette hadde noe å gjøre med hvorfor jeg ble skuffet. Alle overraskelsene og vendingene i City of Bones var en av grunnene til at jeg likte boken så godt. Men her var alt mer "rett frem" hvis det gir noen mening.
I tillegg greide jeg ikke å komme over at et av forholdene i boken var litt.. Ubehagelig. Det går helt fint for meg å lese bøker som utforsker denne typen emner, men her synes jeg det hele bare ble kleint.

Men jeg elsket at vi fikk se mer av Magnus i denne boken, og jeg likte veldig godt hvordan Simon sin karakter utviklet seg. Forholdet jeg beskrev som ubehagelig var ikke noe forhold Magnus var med i (bare sånn at det var klart). Jeg kommer til å lese de andre bøkene i serien, men jeg føler ikke lengre for å skynde meg med å plukke de opp. Men jeg har hørt at den tredje boken er den beste så jeg har høye forventninger.
SHARE:

4 kommentarer

  1. Enig i at den andre boka var litt skuff. Det forholdet du beskrev som kleint - tror alle som har lest boka vil skjønne hvilket forhold det er snakk om - er jeg helt enig i at passer til beskrivelsen. Jeg likte også City of Bones bedre enn City of Ashes - men jeg tror egentlig at bok 2 er mer til for å bygge opp spenningen og at vi blir mer knyttet til karakterene... Har du sett filmen forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt mulig. Jeg har hørt at de neste bøkene i serien er veldig bra, så dette er kanskje mer en slags "bindeledd" bok (eller hva man skal kalle det).

      Ja, jeg så filmen for en uke siden eller noe! :) Jeg synes den var underholdende selv om jeg var skuffet over enkelte ting, men sånn vil det vel alltid være med filmatiseringer av bøker man liker. Har du sett filmen? :)

      Slett
  2. Ser at vi begge er litt skeptiske til bok 2 i serier, haha. Men det blir som regel sånn, er jo den typiske "kjedelige" mellomboken hvor alt skal forklares og bygge opp til mer spennende bøker senere.
    Har hatt lyst å lese denne serien selv, men er litt skeptisk da jeg har lest så mange forskjellige anmeldelser. Får se hva jeg gjør! Bra anmeldelser her hvertfall, liker godt at du er litt kritisk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ofte sånn :) Også har jeg det med å glemme detaljer fra bok 1 hvis jeg leser bok 2 for lang tid etter, men det er ikke bokens feil.
      Du burde prøve den! Jeg var veldig skeptisk først, men den er overraskende underholdende. Det er ikke den beste serien i verden, men den funker bra til sitt bruk og er en av de jeg liker best akkurat nå (Av de jeg holder på med).
      Takk for det :) Bra noen setter pris på min kritiske side. Jeg føler meg alltid så slem når jeg er kritisk til bøker, men man kan ikke lyve heller.

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig