fredag 21. juni 2013

the Crimson Labyrinth

Jeg har ikke lest noe så grusomt på lenge. Og når jeg skriver grusomt så mener jeg det på en god måte.Dette er en sånn type historie jeg alltid er på jakt etter, men som jeg sjeldent finner.


The Crimson Labyrinth

Boken handler om Fujiki, en hjemløs mann, som våkner i et merkelig terreng. Det siste han husker er at han skulle på et jobbintervju, men han husker ingenting etter at han gikk av toget. Nå ser det ikke ut som om han er i Japan lengre. Han møter raskt en ung kvinne, Ai, og de begynner å få kryptiske meldinger på små maskiner. De er i Mars labyrinten, og spillet har begynt.

Det er lenge siden jeg leste noe så forferdelig. Igjen, forferdelig er bra i denne sammenhengen. Jeg er veldig glad i denne typen bøker. Jeg liker det når hovedpersonene ikke vet hva som foregår, men må skynde seg med å venne seg til den nye situasjonen. The Mars Labyrinth er et spill som ender med døden for de fleste deltakerne. De kan velge å spille sammen, eller gå mot hverandre. Men når du setter fremmede mennesker sammen i en farlig labyrint sammen med farlige dyr, lite mat og vann og sletter minnene deres, kan det være vanskelig å samarbeide eller stole på hverandre. Og vet egentlig alle like lite som de later som?

Forfatteren, yusuke Kishi, går lengre enn mange jeg tror ville gått. Vi får groteske beskrivelser og helt forferdelige tvister. Det er lenge siden jeg har lest noe som fikk meg til å bli redd midt på dagen da jeg satt og leste i solen, men denne boken klarte det. Og det er ikke engang spøkelser eller utenomjordiske monstre, men mennesker som gjør dette mot hverandre. Det er kanskje noe av det ekleste av alt.

Karakterene blir ikke skildret videre, og de eneste vi egentlig blir kjent med er hovedpersonene. Om engang det. Men spenningen og mysteriet ligger litt i det at vi ikke vet. Og på slutten av boken får vi fremdeles ikke alle svarene.

Alt i alt synes jeg denne boken var veldig, veldig bra. Skummel, mystisk, til tider morsom og til tider grotesk. Jeg anbefaler den til alle som liker denne typen bøker, og horror generelt.
SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig