mandag 10. desember 2012

Legend

Legend av Marie Lu er en av de bøkene jeg kjøpte da den først kom ut, også har den bare stått i bokhyllen og stirret på meg helt til nå.

Legend (Legend, #1)Handlingen foregår en gang i fremtiden, da den vestlige delen av USA har blitt en republikk. Jeg skjønte ikke helt hvordan eller hvorfor dette skjedde, men det blir kanskje forklart grundigere i neste bok. Boken handler om Day og June, to ungdommer som lever i helt forskjellige verdener. June har vokst opp i et av republikkens rikeste områder og har en nær tilknytning til militæret, mens Day er republikkens mest ettersøkte kriminelle. Deres stier krysses den kvelden Day bestemmer seg for å bryte seg inn på et sykehus, hvor broren til June blir drept samme kveld. Alle spor hinter mot at Day er morderen, og hun drar ut for å finne han.

Dette er en av de historiene som konsentrerer seg om spenning, mysterier og handling, mens karakterene kommer i annen rekke. Noe jeg synes fungerte bra i dette tilfellet. Mysteriet med hva som egentlig foregår i samfunnet og hva som skjer med lillebroren til Day fikk meg til å lese videre mens jeg egentlig skulle gjort helt andre ting.

Boken er spennende og full av mysterier. Det skjedde noe nesten hele tiden, og den var vanskelig å legge fra seg. Jeg ble også positivt overrasket over hvor voldelig den kunne være. Marie Lu er ikke redd for å drepe karakterene sine! Noe jeg liker veldig godt.

Boken mangler likevel litt når det kommer til karakterene. Jeg likte Day, men var ikke så positiv til June. Noe som er rart fordi de føltes som samme person. De får begge sine egne kapitler til å fortelle historien fra sitt ståsted, men de føles bare for like. De tenker på samme måte og snakker på samme måte. Alt er egentlig veldig likt. Jeg mistenker at forfatteren kan ha gjort det med vilje for å vise at de "hører sammen", men er ikke det litt for lettvint?

Det var også instalove der, noe som alltid trekker ned. Men siden historien er mer drevet av handlingen enn karakterene gjorde det ikke så mye. Noe som ødela mer for meg personlig var at jeg fant ut hvem som drepte broren til June lenge før hun gjorde det. I bøker som konsentrerer seg mye om mysterier er det ikke så kjekt å greie å gjette seg frem til det alt for tidlig. I hvert fall ikke når hovedpersonene skal være veldig "smarte". Det er i hvert fall min mening.

Når det er sagt synes jeg boken var underholdende, og jeg tror mange vil like den. 

Terningkast: 4
SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig