mandag 6. februar 2017

Omtale: Stillheten etterpå av Karin Slaughter (Lydbok)

Stillheten etterpå av Karin Slaughter (Innbundet)

Jeg har ventet med å skrive om denne boken, fordi jeg ikke hadde så mye å si. Det er en stund siden jeg leste den ferdig nå, men jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg synes om den. Denne omtalen kan inneholde spoilere fra første bok i serien.

Handling og karakterer

Dette er den andre boken i Grant County serien til Karin Slaughter. Jeg vil anbefale alle å lese den første boken i serien, Blendet, før man begynner på denne. Det er fordi Stillheten etterpå spiller mye på det som har skjedd i den første boken i serien.

Vi følger den samme trioen som i første bok, Sara Linton, Jeffrey Tolliver og Lena Adams. Alles liv har endret seg på grunn av alt som har skjedd i den første boken. Sara og Jeffrey prøver så smått å date igjen, mens Lena sliter med å komme seg videre. Jeg tror det er spesielt viktig å lese Blendet først i forhold til Lenas karakter. Hvis man ikke kjenner til bakgrunnen hennes vil hun nok være fullstendig ulikelig.

Handlingen begynner da flere tenåringer truer hverandre utenfor skøytebanen og det ender med at en av dem blir drept. Da Sara utfører obduksjonen oppdager hun forferdelige tegn til overgrep. Derfra begynner handlingen på ordentlig og vi er snart inne i et nett av løgner og forferdelig misbruk.

Stemning og mysteriet

Jeg er usikker på hva jeg synes om denne boken. Jeg beundrer det at forfatteren ikke holder tilbake. Hun er ikke redd for å skrive om dystre temaer og denne boken er på mange måter enda mer brutal enn den forrige.  Boken har absolutt sine spennende øyeblikk og alt i alt synes jeg den var interessant og spennende. Likevel ble jeg ikke like engasjert i mysteriet og i handlingen, som det jeg ble i Blendet

Da jeg hørte den første boken greide jeg ikke legge den fra meg. Jeg måtte bare laste ned denne med det samme jeg var ferdig. Stillheten etterpå brukte jeg mye lengre tid på, og jeg følte aldri at jeg kom ordentlig inn i den. Jeg tror litt av problemet var at denne ikke greide å levere den samme grufulle stemningen, som det den første boken i serien gjorde. Det føltes ikke som om alt hastet like voldsomt.

Et annet problem jeg hadde var at det kunne skje mye spennende, etterfulgt av en frokostscene med Sara og familien hennes. Slike scener ødela litt for spenningskurven og jeg merket at jeg ble mindre og mindre engasjert i mysteriet. Jeg liker bedre bøker som fanger oppmerksomheten min og greier å holde den gjennom hele boken.

Når det kommer til selve mysteriet var det absolutt mye som overrasket meg, men jeg følte ikke at det var nok til å gjøre leseopplevelsen bra. Boken ble likevel bare helt grei.

Oppleser

Jeg hørte denne boken på Storytel og oppleseren, Kristi Grudvig, gjorde en god jobb. Hun gjorde det interessant å høre på, men materialet føltes ikke like bra som i Blendet. Jeg vil likevel absolutt anbefale dere å høre dem på lydbok, spesielt om dere har Storytel. Jeg har planlagt å skrive en produktanmeldelse snart, jeg må bare samle alle tankene først.

Kort oppsummering

Nå følte jeg at jeg var veldig negativ. Jeg likte boken. Den hadde sine spennende øyeblikk, men jeg ble likevel veldig skuffet. Jeg så for meg at den kom til å være enda bedre enn den første boken, men dette ble dessverre en nedtur for meg. Jeg kommer til å lese de andre bøkene i serien, men de er ikke like høyt oppe på prioritetslisten min som det de var.

3/5 blomster