fredag 15. juli 2016

Omtale: Mary: The summoning av Hillary Monahan

Skrekk, spøkelser og mysterier? Ja, takk.

MARY: The Summoning (Bloody Mary, #1)

Dette er en ganske liten og skremmende bok. Jeg prøvde først å lese den om kvelden, men det gikk rett og slett ikke. Jeg begynte derfor å lese den ute på terrassen i solen, men det hjalp faktisk ikke stort. Det er flere ubehagelige scener i boken og de kommer med jevne mellomrom. Man får ikke akkurat lyst til å prøve å snakke med spøkelser...

Dette er en ungdomsbok som handler om fire venninner, Shauna, Jess, Kitty og Anna, som skal prøve å påkalle Bloody Mary. De har funnet gamle brev som de tror kvinnen bak legenden om bloody Mary skrev før hun døde, og nå har de funnet ut hvordan man påkaller henne på ordentlig. Selvfølgelig går ikke dette smertefritt. Mary kommer seg ut og er ute etter hevn. Det blir da opp til jentene å finne ut hva som egentlig skjedde med Mary.

Begynnelsen er veldig... dårlig. Er det lov å skrive det? Jeg gjør det likevel. Vi begynner rett på. Jentene sitter på badet. De holder hender i en sirkel. Lyset er tent og de skal påkalle Bloody Mary. Det jeg ikke hadde regnet med var at de faktisk klarer det. Vi får se spøkelset i første kapittel av boken! Det ble litt tidlig for min del. Jeg foretrekker sakte oppbygging der du hele tiden venter på at noe skal skje. Når det er sagt; hvis man fortsetter å lese blir boken faktisk bedre. Det er noen skremmende scener rundt midten og slutten, slik at en horror-elsker blir tilfredsstilt.

Nå er jo dette en ungdomsbok så litt klein romantikk og litt venninnetrøbbel må de jo tydeligvis slenge inn, men jeg greide ikke la være å irritere meg over det. Jeg kom for spøkelset, ikke venninnetrøbbelet. Noe annet som plaget meg var hvor lite vi ble kjent med jentene. De hadde ikke egentlig noen grunn til å være venner og var fullstendig blottet for personlighet. De bare var der. Hadde forfatteren brukt like mye tid på å planlegge personligheten til jentene som hun hadde brukt på å lage Marys karakter hadde boken blitt mye bedre med en gang. Mary var nemlig godt laget og føltes veldig virkelig. Mine favorittdeler av boken var brevene hun sendte til søsteren sin. Man får en sterk følelse av hvordan hun var som person. Skulle ønske det samme kunne være sagt for de andre karakterene...

Jeg likte å følge mysteriet om Mary og hennes liv. Mysterier er noe jeg alltid føler det mangler i skrekk, både på film og i bokform. Bakgrunnen for hvorfor og hvordan ting og mennesker (eller spøkelser) er som de er, er skikkelig spennende. Boken får plusspoeng for dette, men jeg savnet likevel noe da den var ferdig. Jeg visste ikke at dette var den første boken i en serie, og da jeg var ferdig følte jeg ikke historien var komplett. Det manglet noe. 

Kort oppsummert: Boken er underholdende og inneholder noen skremmende scener. Å lese den om natten eller alene er ikke til å anbefale. Hvis du er ute etter en bok som du aldri glemmer, er ikke dette boken for deg. Den er underholdende, men ikke noe stort litterært verk. Den er heller ikke veldig original, men ikke alle bøker trenger å være det heller.

3 blomster
SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig