lørdag 9. november 2013

Thirteen reasons why



 Thirteen Reasons Why

Dette er en bok som har fanget interessen min flere ganger. Jeg synes handlingen (i alle fall det jeg hadde hørt om den før jeg begynte på boken) virket veldig interessant, men samtidig hjerteskjærende. Thirteen reasons why handler om Clay, som finner en merkelig pakke utenfor døren sin. Inne i pakken er det tretten kassetter som ble spilt inn av Hannah Baker, jenta som tok selvmord for to uker siden. Gjennom kassettene forteller Hannah sin historie. Hver kassett inneholder en av grunnene til at hun valgte å ta selvmord, og Clay er en av disse grunnene. Hvis han hører på kassettene finner han ut hvorfor.

Plottet har interessert, men samtidig skremt meg siden jeg hørte om boken. Jeg er veldig glad i denne typen historier, men jeg gruer meg alltid til å lese triste bøker (Jeg gråter lett). Og hvordan kan denne boken ikke være trist?

Boken var trist, men ikke så trist som jeg hadde fryktet. Den var mer fin, og etter at jeg var ferdig med den ble jeg sittende lenge å tenke på den. Jeg likte veldig godt måten de to hovedpersonene Clay og Hannah fortalte sine historier parallellt. Jeg har lest mange bøker med flere hovedpersoner som alle skal fortelle sin historie, men dette er en av de beste løsningene jeg har kommet over. Historiene knyttes inn i hverandre og gir en større mening sammen, selv om det kan være forvirrende i begynnelsen. Dessuten har de veldig forskjellige stemmer, noe jeg dessverre ikke ser så ofte i bøker med flere hovedpersoner.

I begynnelsen av historien, da vi fikk høre de første grunnene til at Hannah Baker valgte å ta selvmord, satt jeg og ventet på at noe stort skulle skje. Disse små tingene som disse folkene gjorde kunne da ikke være grunner nok i seg selv til å ta sitt eget liv? Jeg ventet på at alt skulle knyttes sammen på slutten og gi ny mening. Det gjorde det på en måte, for historiene blir bare verre og verre etterhvert som vi beveger oss lengre ut i boken, og alt knyttes sammen. Men samtidig tror jeg de små hverdagslige tingene i begynnelsen er et viktig poeng som forfatteren vil ha frem. Vi snakker med mange mennesker hver eneste dag. Vi tenker kanskje ikke over at de små tingene vi gjør eller sier kan påvirke dem. Jeg tror forfatteren vil få frem at vi påvirker livene til hverandre enten vi vil eller ei. Den minste kommentar kan ødelegge noens dag, fordi vi rett og slett ikke vet hvor mye de sliter med ellers.

Jeg likte denne boken veldig godt. Hvis jeg hadde prøvd kunne jeg sikkert ha funnet mange plotthull, for historien er slett ikke perfekt. Men den fungerte likevel, og var veldig sterk (i alle fall for meg). Hvis du liker denne typen bøker, og ikke er redd for å bli trist eller lese om ubehagelige hendelser så kjør på! Du kommer nok ikke til å angre.
SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig