mandag 26. november 2012

NERVE

NERVE av Jeanne Ryan er en av de spennende, raske, adrenalinfylte bøkene som du leser opp på et blunk og koser deg med. Det var ikke før jeg var ferdig med boken og begynte å tenke litt at jeg fikk en del problemer med boken. La meg forklare litt nærmere hva jeg mener.

NerveNERVE er navnet på et online spill av truth or dare, med det unntaket at du bare kan velge dare. Dette er et spill som foregår hver måned, der ungdommer fra hele landet gjør forskjellige utfordringer foran skjult kamera og laster det opp på spillets nettside. De kan vinne premier i form av materielle goder, og vinner finere ting jo vanskeligere utfordringer de gjør. Vee er en vanlig tenåring, som liker seg best bak kamera. Men etter en hard dag er hun lei, og vil prøve noe nytt. Hun blir med på spillet, og synes det hele er kjempe gøy. Hun blir heiet frem, får gjøre ting hun aldri ellers hadde greid samt vinner fine premier. Det hele virker nesten litt for godt til å være sant.  Men spillet tar raskt en dødelig vending, og det virker som om NERVE kjenner henne og de andre spillerne personlig, og bruker deres svakheter mot dem. Hva er egentlig meningen med spillet og kommer hun til å overleve?

NERVE er en spennende bok. Den begynner rolig, og man venter på at Vee og partneren Ian skal gjøre vanskeligere og vanskeligere oppgaver. En stund er oppgavene deres ganske kjedelige og jeg begynte nesten å miste interessen. Jeg ville ha blod, gørr og tortur. Men jeg er så glad for at jeg ikke sluttet å lese, for den siste halvdelen var fantastisk. Den siste halvdelen var så spennende at jeg nesten ikke turte å puste. Her fikk jeg all den spenningen og angsten jeg var ute etter. En del av meg skulle ønske at forfatteren hadde gjort dette fra begynnelsen av, men jeg skjønner tanken om å sakte bygge opp spenningen. 

Jeg elsket mysteriet rundt hele spillet. Hvem er egentlig disse anonyme personene bak det hele? Hvordan har de råd til å betale prisene? Hva er egentlig meningen? Dette er ikke en av de bøkene der du får vite hele sannheten, men jeg synes det fungerte bra i dette tilfellet. Spesielt med tanke på hvordan det sluttet. Jeg elsket slutten! Jeg vil ikke røpe for mye, men du må lese til siste side!

En annen ting jeg likte ved boken var temaet rundt materialisme, og hvor lang vi er villige til å gå for materielle goder. Er det sånn at mange av oss ville gjort disse utfordringene for å vinne penger eller en ny garderobe? Hele denne tematikken synes jeg var spennende og lagt frem på en god måte.

Så kommer vi til det jeg ikke likte like godt. Dette var ikke noe som plaget meg veldig mens jeg leste, men jeg ble så irritert etterpå at jeg måtte få det ut.

Karakterene gjorde ingenting for meg. Jeg klarte ikke bry meg om en eneste en av dem. Ikke en eneste en. Det er ganske dårlig. Du får veldig lite bakgrunnsinformasjon om dem, og de blir mer som typer enn personer. Selv om jeg ikke synes typene var spesielt gode heller, for jeg skjønte ikke engang hvilken type de fleste skulle være. 

Kjærlighetshistorien var bare.. unødvendig. Den kom ut fra ingenting. Plutselig var den bare der og det var noe vi skulle godta. Jeg greide å ignorere det mens jeg leste, men jeg kan tenke meg at dette kan plage andre. Her snakker vi om å møte hverandre og omtrent være et "par" tre timer senere. Uten å egentlig kjenne hverandre eller ha noen spesiell kjemi. 

Dette siste punktet er noe som sikkert bare plager meg, men hvorfor måtte alt handle om sex? Det var som om forfatteren hadde som mål å rote borti alle temaer rundt sex hun bare kunne i løpet av 300 sider. Hvis du ikke kan skrive skikkelig om det så la heller være. Det var spesielt hvordan prostitusjon ble håndtert som ga meg en ekkel smak i munnen. Det verste av alt var at det ikke var nødvendig for historien å blande det inn. 

Når det er sagt så er NERVE en spennende bok full av mysterier og "kjærlighet". Jeg vil nok lese den igjen senere når jeg får tid og anbefaler den til deg som vil ha en rask, spennende historie.

Terningkast: 4


SHARE:

2 kommentarer

  1. Flott omtale, Amanda! Noen ganger er det bare deilig å synke ned i en historie som er handlingsmettet og spennende, og kun det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :) Det er egentlig veldig avslappende ;)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig