onsdag 12. april 2017

Omtale: The Body Reader av Anne Frasier

Jeg leste The Body Reader for en stund siden på kindelen min. Før jeg begynte å lese forventet jeg meg en vanlig krim, men det tok ikke mer enn en side eller to før jeg ikke kunne legge den fra meg. Til slutt endte jeg opp med å lese hele boken i løpet av en dag.

I begynnelsen møter vi Jude. Hun er fanget i en mørk kjeller, men vi aner ikke hvor lenge hun har vært der. Det er ikke før hun greier å komme seg ut at vi lærer at hun har vært fanget de siste tre årene. Hun jobbet i politiet før hun ble kidnappet. Etter hvert begynner hun å jobbe i politiet igjen, men hun merker fort at hun nå klarer å lese andre mennesker. Hun tilbragte mye tid de siste tre årene på å lese kroppsspråket til mannen som holdt henne fanget, noe hun nå kan bruke til sin fordel.

Vi blir fort kjent med Jude og den nye partneren hennes, Uriah, som har sine egne hemmeligheter. Det er flere karakterer i boken, men jeg skulle ønske vi ble bedre kjent med dem. Noen var vanskelige å skille fra hverandre, fordi de ikke føltes ekte nok. Likevel stoppet ikke det meg fra å like boken, da det hele tiden skjedde noe nytt. Det var i tillegg veldig spennende å se hvordan Jude klarte seg i sin nye tilværelse.

Boken blir ekstra spennende fordi vi får enkelte kapitler fortalt fra en annen kvinnes perspektiv. Hun er også fanget, men vi aner ikke hvem hun er eller hvor lenge hun har vært fanget. Ikke minst aner vi ikke hvem som har fanget henne. Denne historien gjorde det ekstra vanskelig å legge boken fra seg, fordi jeg hadde så lyst til å finne ut hva som foregikk.

Det er forholdsvis enkelt å finne ut hvem den store skurken i boken er. Jeg tror de fleste som prøver å gjette, vil finne det ut. Likevel ødela det ikke så mye, fordi det fremdeles var spennende. Uheldigvis legger boken opp til at dette skal være sjokkerende for leseren, noe som får meg til å tenke at forfatteren burde ha prøvd å skjule det litt bedre.

Dette er likevel en bok jeg vil anbefale til alle som liker spennende bøker. Hvis du er ute etter en god krim å kose deg med i påsken, ville jeg gitt denne en sjanse.

4/5 blomster