onsdag 22. februar 2017

Omtale: And Then There Were None av Agatha Christie (Lydbok)

Handling og karakterer

And Then There Were None handler om 10 fremmede mennesker, som alle blir strandet på en øy sammen. De har blitt invitert av en eksentrisk millionær, som ingen av dem kjenner. Da de kommer frem til øyen, er ikke millionæren der. De har heller ingen mulighet til å komme seg av øyen før neste morgen, så de bestemmer seg for å gjøre det beste ut av det. Helt til de begynner å dø en etter en. Alle har en fortid de skjuler og alle er mistenkte, men hvem er det som står bak?

Jeg synes handlingen var veldig godt gjennomført. Jeg visste hva boken handlet om da jeg begynte å lese den, men den var mye bedre enn det jeg hadde sett for meg. Det var definitivt mange overraskelser underveis. Alle karakterene har mørke hemmeligheter, noe som gjorde at jeg ikke sluttet å gjette på hvem morderen kunne være. Etter hvert som det ble færre og færre mistenkte igjen, ble det bare enda mer spennende.

I begynnelsen slet jeg litt med å komme inn i historien, fordi det var så mange karakterer. Man blir kjent med mange på en gang, noe som gjorde meg veldig forvirret. I begynnelsen skulle jeg derfor ønske jeg ikke hadde valgt å høre boken på lydbok, fordi jeg skulle ønske jeg kunne bla tilbake for å lese enkelte avsnitt flere ganger. Det synes jeg er vanskelig med lydbok.

Etter hvert som jeg kom bedre inn i det, og folk begynte å dø, gikk det mye lettere. Jeg skulle på en måte ønske vi ble mer kjent med karakterene, men jeg tror det hadde ødelagt mysteriet litt. Det var interessant å føle at man ikke visste sikkert hvem noen var eller hva de hadde gjort. Det var absolutt gjort på en god måte.

Mysteriet og stemning

Jeg elsker mysterier som dette, der man har et klart mysterium å løse. Jeg elsker å gjette meg frem til hvem som står bak, og ikke minst hvorfor. Dette er den desidert beste boken jeg har lest på en god stund, mye nettopp på grunn av mysteriet og hvordan det utfoldet seg. Min favorittdel var mot slutten, da det ble færre og færre mistenkte igjen. Da kan man virkelig føle den desperate stemningen.

Stemningen blir definitivt mørkere og mørkere gjennom boken. Det var noe jeg satt stor pris på. Dette er ikke den type mysteriebok som trenger mye blod og gørr for å være skremmende. Her spiller den uhyggelige stemningen en stor rolle.

Kort oppsummering

Dette er en av de beste bøkene jeg har lest på lenge og har allerede blitt en favoritt. Det er rett og slett vanskelig å finne elementer ved boken som jeg ikke likte. Med det samme jeg var ferdig med å høre den, lastet jeg ned flere andre bøker av Agatha Christie, for dette skal gjentas. Jeg anbefaler den til alle som liker et godt mysterium eller som bare er nysgjerrige på boken.

5/5 blomster