søndag 22. januar 2017

Omtale: The Woman in Cabin 10 av Ruth Ware (Lydbok)


Handling og oppleser


Jeg leste den forrige boken til Ruth Ware, In a Dark, Dark Wood, for en stund siden og likte den veldig godt. Derfor var jeg veldig spent på denne boken. Jeg håpte den var like spennende og interessant som det In a Dark, Dark Wood var.

Boken handler om Lo Blacklock, som er journalist og har fått mulighet til å dekke et luksuriøst cruiseskip rundt Norge. Hun har nettopp opplevd noe traumatisk og er derfor ikke i det riktige sinnelaget til å dra på en slik tur. Hun prøver likevel å gjøre det beste ut av det.

Den første kvelden gikk hun inn til rommet ved siden av sitt eget, for å prøve å låne en maskara. Hun snakker med kvinnen som bodde ved siden av, men senere samme kveld hører hun at noen faller over bord. Da hun prøvde å finne kvinnen hun snakket med, oppdaget hun at hun var forsvunnet og at ingen har sett henne på båten. Hvem var hun og hvordan kan ingen andre ha sett henne?

Jeg hørte denne boken på lydbok på Storytel. Det var en spennende lydbok, selv om jeg noen ganger synes det gikk litt sakte. Dette opplevde jeg spesielt på midten og deler av begynnelsen. Da vi kom til de siste fire timene var det bare spennende hele tiden. Det var ikke oppleseren, Imogen Church, sin feil. Hun var veldig flink.

Noe jeg likte spesielt godt, var at boken føltes litt "Agatha Christie- aktig". Det er vanskelig å forklare akkurat hvorfor jeg fikk denne følelsen, men det var en blanding av handlingen og stemningen. Det er et typisk mysterium med et mord, og mistenkte som er fanget på et avgrenset området. En typisk gjettelek. Jeg elsker slike bøker og hvis du også gjør det ville jeg absolutt ha sjekket den ut.



Karakterer


Lo er en vanskelig person å like. Hun har angst og oppfører seg til tider veldig merkelig. Jeg merket selv at jeg stadig vekk var veldig irritert på henne. Hun hadde dessuten null kontroll på jobben hun skulle gjøre på båten, noe som stresset meg nesten mer enn selve mysteriet.

Jeg fikk likevel en god del sympati med henne. Hun har tydeligvis sine ting som hun sliter med, i tillegg til denne traumatiske hendelsen som skjedde før hun dro av gårde på båten. Det fikk meg til å sympatisere med henne nesten med det samme. 

Flere av de andre karakterene føltes litt mindre utviklet. Jeg likte bedre karakterene i hennes forrige bok. De føltes mer ekte og føltes bedre laget. Disse var lettere å glemme. Jeg slet med å holde dem fra hverandre, noe som er problematisk når man skal prøve å gjette hvem som kan være en mulig morder.


Mysteriet


Jeg likte mysteriet veldig godt. I alle fall da det begynte å skje ting. Det var tider der jeg nesten kjedet meg litt, men da det først begynte så begynte det på ordentlig. Da var det vanskelig å legge fra meg boken. På grunn av at dette er et typisk "Hvem har gjort det" mysterium, er det en god del oppbygging, før ting virkelig begynner å skje. Den virket derfor litt treg enkelte steder. Da boken virkelig begynte å bli spennende, var den vanskelig å legge fra seg. Da var den ikke treg i det hele tatt.

Jeg likte dessuten tvisten veldig godt. Det var noe jeg virkelig ikke så komme, noe som alltid er et pluss. Det er sjeldent jeg har så lite peiling som det jeg hadde mens jeg leste denne boken. Det er ikke alltid at jeg greier å løse alt, men jeg greier som regel å ha litt rett. Denne gangen visste jeg ingenting.


Kort oppsummert


Jeg ble litt skuffet over boken, fordi jeg forventet litt mer. Jeg likte In a Dark, Dark Wood bedre, men denne var underholdende og spennende. En typisk, lettlest thriller med et interessant mysterium. Hvis du er glad i "Hvem gjorde det?" mysterier ville jeg gitt denne en sjanse. Den utmerker seg likevel ikke. 

Det som trekker ned er først og fremst karakterene. Jeg skulle ønske de utpekte seg mer. Jeg synes også at historien til tider var litt for treg. Alt i alt var det en spennende og gøyal bok, men den kommer ikke til å være noe jeg vil huske lenge. 


3/5 blomster




SHARE:

3 kommentarer

  1. Det høres ut som typen krim jeg vil like, men siden jeg ikke leser krim så ofte og det kun var en midt på treet opplevelse for deg, så hopper jeg nok over denne. Tusen takk for dine ærlige anmeldelse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du synes denne høres bra ut, ville jeg heller ha prøvd hennes andre bok: In a Dark, Dark Wood. De minner litt om hverandre i oppbygging, men jeg likte den bedre :)

      Slett
    2. Ja, jeg fikk det inntrykket da jeg leste anmeldelsen din av In a dark, dark wood :)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig